Vall Palou, llibres d'artista amb els poetes
Josep Miquel Garcia
Era l’any 2003 quan Vall Palou va projectar el primer dels seus llibres d’artista, amb motiu de l’exposició a la Biblioteca Pública de Lleida i editat amb la Fundació Guillem Viladot. Aplegava un conjunt de poemes de l’escriptor agramuntí i cinc aiguaforts.
El 2016, l’artista va realitzar Maleta núm. 1, llibre d’artista que va aconseguir el tercer premi en el I Concurs Internacional de Llibre d’Artista en Homenatge a Joan Brossa, en el marc de les II Jornades Internacionals de Poesia: Arxius, Poètiques i Recepcions, organitzades conjuntament per la Fundació Joan Brossa i el grup de recerca Poció. Poesia i Educació de la Universitat de Barcelona, i es va exposar a l’Arts Santa Mònica de Barcelona, del 26 al 30 d’octubre de 2016. També, en relació amb Brossa, va editar David Jou, amb gravats seus i un sonet del poeta.
L’any 2015, la Fundació Vallpalou va iniciar un projecte d’exposicions individuals de Vall Palou que anaven acompanyades d’un llibre d’artista fet amb un poeta català. El primer de tots —iniciat dos anys abans— va ser precisament Sobreamor, amb Vicenç Altaió, en el context de la mostra Gènesi.
Després apareixien Paret amb esquerdes, de Vall Palou amb Josep Maria Sala-Valldaura; Blanc: ser on no ser, de Vall Palou i Víctor Sunyol; La festa de l’Intocable, d’Àngels Moreno i Vall Palou, i Fata Regina, conjuntament entre Vall Palou i Jaume Pont. De les planxes del llibre, també se n’ha fet un altre llibre.
En commemoració de la presentació del llibre Mig segle de poesia catalana. Del maig del 68 al 2018, a la Fundació Vallpalou de Lleida es va fer un altre llibre d’artista realitzat conjuntament per Vall Palou, Josep Maria Sala-Valldaura i Vicenç Altaió, i a finals del 2018 es va editar L’or i la nit, de Vall Palou, amb Carles Duarte Montserrat. D’aquesta obra, hi ha també el llibre de planxes. A aquests projectes, cal afegir-hi el darrer, amb poemes de Felícia Fuster.
Tots aquests llibres tenen com a característica que, de l’edició, se’n fan únicament dos exemplars: un per al poeta i l’altre per a la Fundació.
Sobreamor, de Vicenç Altaió, inaugura la sèrie. És un llibre d’un format considerable, estampat amb xilografies d’un vermell intens. Els poemes són “A la madrassa”, “Regla de tres”, “Sota una estrella poligonal”, “Al riad Bel Haj”, “Ablucions al hammam” i “Al suck d’Eurika”. La coberta, amb tapes dures, du el nom del poeta amb lletres grosses que acullen, al centre, el títol del poemari. Les xilografies amb marges a sang ocupen tots els fulls i són composicions abstractes orgàniques, en negre i vermell, i els poemes estan impresos en un paper polièster i relligats entre el vermell dels fulls tintats.
Altaió es va vincular a la Fundació Vallpalou i n’és el vicepresident, i va apropar l’obra de la pintora a la poesia com una extensió de les seves possibilitats.
Josep Miquel Garcia
Josep Miquel Garcia
Era l’any 2003 quan Vall Palou va projectar el primer dels seus llibres d’artista, amb motiu de l’exposició a la Biblioteca Pública de Lleida i editat amb la Fundació Guillem Viladot. Aplegava un conjunt de poemes de l’escriptor agramuntí i cinc aiguaforts.
El 2016, l’artista va realitzar Maleta núm. 1, llibre d’artista que va aconseguir el tercer premi en el I Concurs Internacional de Llibre d’Artista en Homenatge a Joan Brossa, en el marc de les II Jornades Internacionals de Poesia: Arxius, Poètiques i Recepcions, organitzades conjuntament per la Fundació Joan Brossa i el grup de recerca Poció. Poesia i Educació de la Universitat de Barcelona, i es va exposar a l’Arts Santa Mònica de Barcelona, del 26 al 30 d’octubre de 2016. També, en relació amb Brossa, va editar David Jou, amb gravats seus i un sonet del poeta.
L’any 2015, la Fundació Vallpalou va iniciar un projecte d’exposicions individuals de Vall Palou que anaven acompanyades d’un llibre d’artista fet amb un poeta català. El primer de tots —iniciat dos anys abans— va ser precisament Sobreamor, amb Vicenç Altaió, en el context de la mostra Gènesi.
Després apareixien Paret amb esquerdes, de Vall Palou amb Josep Maria Sala-Valldaura; Blanc: ser on no ser, de Vall Palou i Víctor Sunyol; La festa de l’Intocable, d’Àngels Moreno i Vall Palou, i Fata Regina, conjuntament entre Vall Palou i Jaume Pont. De les planxes del llibre, també se n’ha fet un altre llibre.
En commemoració de la presentació del llibre Mig segle de poesia catalana. Del maig del 68 al 2018, a la Fundació Vallpalou de Lleida es va fer un altre llibre d’artista realitzat conjuntament per Vall Palou, Josep Maria Sala-Valldaura i Vicenç Altaió, i a finals del 2018 es va editar L’or i la nit, de Vall Palou, amb Carles Duarte Montserrat. D’aquesta obra, hi ha també el llibre de planxes. A aquests projectes, cal afegir-hi el darrer, amb poemes de Felícia Fuster.
Tots aquests llibres tenen com a característica que, de l’edició, se’n fan únicament dos exemplars: un per al poeta i l’altre per a la Fundació.
Sobreamor, de Vicenç Altaió, inaugura la sèrie. És un llibre d’un format considerable, estampat amb xilografies d’un vermell intens. Els poemes són “A la madrassa”, “Regla de tres”, “Sota una estrella poligonal”, “Al riad Bel Haj”, “Ablucions al hammam” i “Al suck d’Eurika”. La coberta, amb tapes dures, du el nom del poeta amb lletres grosses que acullen, al centre, el títol del poemari. Les xilografies amb marges a sang ocupen tots els fulls i són composicions abstractes orgàniques, en negre i vermell, i els poemes estan impresos en un paper polièster i relligats entre el vermell dels fulls tintats.
Altaió es va vincular a la Fundació Vallpalou i n’és el vicepresident, i va apropar l’obra de la pintora a la poesia com una extensió de les seves possibilitats.
Josep Miquel Garcia